نگاه تازه‌ای به درس ریاضی داشته باشیم.

همیشه یکی از مشکلات دانش‌آموزان کنکوری (به‌ویژه دانش‌آموزان گروه تجربی و انسانی) که اغلب درس‌های آن‌ها حفظی است و به نحوه‌ی حفظی خواندن عادت کرده‌اند و از درس‌های فرمولی (مثل ریاضی) غافل شده‌اند، در تست زدن درس ریاضی با مشکل روبه‌رو‌ می‌شوند و همیشه تست‌های زیادی را هدف قرار می‌دهند ولی نمی‌توانند حتی تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها را پاسخ دهند و همیشه تعداد اشتباهاتشان در این درس زیاد است و به دنبال راه‌حل هستند.

یکی از دلایل اصلی این مشکل نحوه‌ی مطالعه‌ی دانش‌آموزان است. قبل از آن‌که فرایند آموزشی خود (درک، تثبیت و تسلط) را کامل طی کرده باشند شروع به تست زدن می‌کنند. این کار موجب می‌شود تعداد زیادی از تست‌هایی را که هدف قرار داده‌اند نتوانند پاسخ دهند؛ درنتیجه نگاه خوش‌بینانه‌ای نسبت به درس ریاضی نداشته باشند. این جمله در ذهن دانش‌آموزان تداعی می‌شود که درس ریاضی خیلی سخت است و نمی‌توانند از پس سؤالات آن برآیند.

شاید دانش‌آموز با گفتن این عبارت خود را راحت کند و به‌سادگی از کنار درس ریاضی بگذرد اما آن‌ها به این مهم دقت نمی‌کنند که برای رفع این مشکل به جای پاک کردن صورت مسئله، به دنبال پاسخ آن باشند و در نحوه‌ی مطالعه‌ی خود کمی تجدید نظر کنند و قبل از شروع تست کمی تسلط‌شان را بر مطالب افزایش دهند و با دقت بیش‌تری جزوه‌ی درسی خود را که به زبان ساده‌ی خودشان نوشته‌اندا مطالعه کرده و سپس مثال‌های کتاب درسی را در برنامه‌ی کاری خود قرار دهند. هم‌چنین برای کامل کردن فرایند آموزشی خود (درک و تثبیت بیش‌تر مطالب) درس‌نامه‌ی کتاب آبی را مطالعه کنند (جهت یادآوری) و سپس وارد مرحله‌ی تسلط شوند و شروع به تست زدن کنند؛ اما نکته‌ی مهم‌تر این‌که دانش‌آموزان باید بدانند که در درس ریاضی نباید سعی کنند که تست‌ها را یک‌باره بزنند.

مثلاً اگر‌ می‌خواهند 100 تست ریاضی تمرین کنند، این 100 تست را در 5 روز بزنند و هر بار بیست تا. تست را با حوصله و با نگاه کاملاً آموزشی تمرین کنند. این دانش‌آموزان باید به یاد داشته باشند که یک‌باره تغییر ایجاد نمی‌شود. باید به صورت تدریجی در نحوه‌ی مطالعه‌ی خود تغییر ایجاد کنند و مراحل یادگیری را یکی پس از دیگری آن هم به صورت کامل طی کنند تا بتوانند از پس درس ریاضی که برای خود غول ساخته‌اند برآیند و بتوانند آن را به مرور زمان به نقطه‌ی مثبت خود تبدیل کنند و به کمک آن به موفقیت‌های بزرگ (هدف) خود دست یابند.